Január 13 (Reuters) – A Tesla Inc (TSLA.O) világszerte 20%-kal csökkentette elektromos járműveinek árait, kiterjesztve agresszív diszkontálási törekvéseit és kihívást jelentve a riválisoknak, miután a Wall Street 2022-re vonatkozó szállítási becslései nem teljesültek.
A lépés fordulatot jelent az autógyártó elmúlt két éves stratégiájához képest, amikor az új járműrendelések meghaladták a kínálatot. A lépés azután következett be, hogy Elon Musk vezérigazgató arra figyelmeztetett, hogy a recesszió és a magasabb kamatlábak kilátásba helyezése azt jelenti, hogy a növekedés fenntartása érdekében a nyereség rovására csökkentheti az árakat.
Musk tavaly elismerte, hogy az árak „kínosan magasak” lettek, és ez árthat a keresletnek. A részvények 0,9%-os csökkenéssel zártak, miután pénteken még 6,4%-ot estek. Tavaly a Tesla-részvények a vállalat fennállása óta a legrosszabb évüket élték a kínai növekedés lassulása és Musk Twitterrel való szórakozottsága miatt.
A Tesla a múlt heti ázsiai árcsökkentési sorozatot követően az Egyesült Államokban, Európában, a Közel-Keleten és Afrikában is csökkentette az árakat, amivel az elemzők szerint egyértelműen a kisebb riválisok és az elektromos járművek gyártását agresszívan felfuttató hagyományos autógyártók ellen lépett.
„Jön a verseny, és ők árcsökkentéssel válaszolnak” – mondta Thomas Hayes, a Great Hill Capital elnöke és ügyvezető tagja.
A kedvezmények megfizethetővé tehetik az elektromos autókat azok számára is, akiket korábban kizártak a piacról. Az amerikai és a francia vásárlók egyaránt kihasználhatják a kedvezményeket és a szövetségi adójóváírásokat, amelyek mindkét országban elérhetőek bizonyos elektromos járművekre. Az amerikai árcsökkentések a Tesla globális csúcsmodelljeire, a Model 3 szedánra és a Model Y crossover SUV-ra vonatkozóan a Reuters számításai szerint 6 és 20 százalék között voltak, az alap Model Y ára pedig 65 990 dollárról 52 990 dollárra csökkent. Ezek a csökkentések még a január 1-jén életbe lépett 7500 dolláros amerikai szövetségi adójóváírás előtt történtek, amely számos elektromos jármű esetében több mint 30%-os árengedményt eredményezhet. A Tesla a Model X luxus crossover SUV és a Model S szedán árát is csökkentette az Egyesült Államokban.
A Tesla németországi szóvivője elmondta, hogy az alacsonyabb költséginfláció is szerepet játszott az árak csökkentésében a legfontosabb európai piacon, anélkül, hogy pontosította volna, mely költségek csökkentek.
Németországban a Tesla körülbelül 1%-kal, majdnem 17%-kal csökkentette a Model 3 és a Model Y árait. A legkelendőbb Model Y mostantól 44 890 euróért (48 499 dollár) lesz kapható, ami 9100 euróval kevesebb. Ausztriában, Svájcban és Franciaországban is csökkentette az árakat. Franciaországban a Model 3-at 44 990 euróért vásárló ügyfelek most további kedvezményt kapnak egy 5 000 eurós állami támogatással a 47 000 eurós küszöbértékű EV-programban. A lépés kibővíti a Tesla kínálatában a Biden-kormányzat adókedvezményére jogosult járművek körét.
A Tesla a múlt heti ázsiai árcsökkentési sorozatot követően az Egyesült Államokban, Európában, a Közel-Keleten és Afrikában is csökkentette az árakat, amivel az elemzők szerint egyértelműen a kisebb riválisok és az elektromos járművek gyártását agresszívan felfuttató hagyományos autógyártók ellen lépett. Az árcsökkentés előtt a Model Y ötüléses változata nem volt támogatható, amit Musk „elrontottnak” nevezett. Az árcsökkentés után a Model Y hosszú távú változata is jogosult lesz.
A Deutsche Bank becslése szerint egy Model Y az adójóváírások után 18 ezer dollárral lehet olcsóbb, mint a Ford rivális Mustang Mach E. A Tesla járműipari bruttó haszonkulcsa, amely az iparágban a legmagasabbak közé tartozik, 2023-ban 3 százalékponttal csökkenne 2022-hez képest, de a Tesla „merész offenzív lépése” biztosította a növekedést, és nagy nehézségek elé állította a versenytársakat – mondta a bróker. Miközben a Tesla részvényei estek, a riválisok részvényeit még jobban sújtották. Az amerikai autógyártók, a General Motors Co (GM.N) és a Ford Motor Co (F.N) 4,5%-kal, illetve 6%-kal estek, ezzel a legnagyobb vesztesek közé tartoztak a széles piacú S&P 500 indexen, míg Európában a Stellantis NV (STLA.MI) 3,7%-kal, a Volkswagen AG (VOWG_p.DE) pedig 3,6%-kal esett.
Dan Ives, a Wedbush elemzője szerint a lépés 12%-15%-kal növelheti a globális szállításokat idén, és azt mutatja, hogy Musk reagál a növekvő versenyre.
„Övön aluli ütés”
A Tesla rajongói és vásárlói arra panaszkodtak, hogy az árcsökkentés hátrányos helyzetbe hozta azokat, akik nemrég vásároltak járművet. A seattle-i Greg Woodfill, aki decemberben vásárolt egy Model Y-t, fontolóra vette, hogy megvárja az új évet, hogy megkapja az amerikai támogatást, de az akkori 3750 dolláros árengedmény elcsábította. A Tesla-rajongó, akinek korábban egy Model 3 volt a tulajdonában, elmondta, hogy kiábrándult Musk bohóckodásából, de azért döntött a Model Y megvásárlása mellett, mert szereti a Tesla-termékeket. „Őszintén szólva ez felér egy gyomron rúgással” – mondta pénteken a Reutersnek, hozzátéve, hogy igazságtalannak érzi, hogy a Tesla a negyedik negyedévi eladásokat próbálta kedvezményekkel fellendíteni, hogy aztán egy hónappal később még jobban csökkentse az árakat. „Ha tudták, hogy ennyire le fogják csökkenteni az árakat, akkor ezt már decemberben meg kellett volna tenniük”.
Kínában, ahol a Tesla a múlt héten 6-13,5%-kal csökkentette az árakat, a tulajdonosok a kiszállítási központoknál tüntettek, kártérítést követelve. 2021-ig az Egyesült Államok és Kína együttesen a Tesla eladásainak mintegy 75%-át adta, de Európában növekedett. A Tesla a múlt héten csökkentette az árakat Kínában és más ázsiai piacokon, ami elemzők szerint növelni fogja a keresletet és fokozza a nyomást a riválisokra, köztük a BYD-re (002594.SZ), hogy kövessék a példáját, ami árháborúvá válhat a legnagyobb egységes EV-piacon.