A médiaforrások szerint a Szecsuán tartománybeli Csengtuban nemrég gördült le a gyártósorról a világ első hidrogénüzemű vonata
A kínai média szerint a CRRC Changchun Railway Company és a Chengdu Rail Transit közös vállalkozásában készült el a világ első hidrogénnel hajtott városi vonata. Bár léteznek más hidrogénüzemű vonatok is, ez az első, amelyet kifejezetten városi környezetre fejlesztettek ki.
2023. január 18-án, szerdán gördült le a szerelőszalagról a vonat a délnyugat-kínai Szecsuán tartománybeli Csengtuban, ugyanezen médiajelentések szerint.
A vonat akár 160 km/órás sebességgel is haladhat, és ugyanazt az alaptechnológiát használja, mint a Fuxing gyorsvonat. A Fuxing a China Railway Corporation által üzemeltetett nagysebességű gyorsvonat.
A Fuxing vonat 2017-ben kezdte meg működését, és akár 350 km/h sebességre is képes, így a világ egyik leggyorsabb vonata. A kínai nagysebességű vasúthálózaton való közlekedésre készült, és több kulcsfontosságú útvonalon, például a Peking-Sanghaj és a Peking-Guangcsou vonalakon használják. Jobb aerodinamikával rendelkeznek, kevesebb energiát fogyasztanak, és több utasforgalmi szolgáltatással, például Wi-Fi-vel és konnektorokkal rendelkeznek.
Más kínai médiaforrások szerint a vonat beépített „hidrogénenergia” technológiával rendelkezik, amely megbízható áramforrás, és 600 kilométeres akkumulátor-üzemidővel rendelkezik.
Az új vonat kulcsfontosságú Kína fenntarthatóbb jövőre vonatkozó tervei szempontjából.
A hidrogént tiszta energiaforrásnak tekintik, mivel üzemanyagként történő elégetésekor csak vízgőz keletkezik. Nem termel káros szennyezőanyagokat vagy üvegházhatású gázokat, például szén-dioxidot vagy kén-dioxidot, amelyek a fosszilis tüzelőanyagok elégetésével járnak együtt.
Ezenkívül a hidrogén különböző forrásokból, köztük megújuló erőforrásokból, például szél, nap és vízenergiából is előállítható, ami tovább növeli a tiszta energiaforrásként való felhasználásának lehetőségét.
A hidrogénnel működő városi vonathoz a régi felsővezetékes áramellátás helyett hidrogén üzemanyagcellát és szuperkondenzátort helyeztek el. A kínai média szerint a hidrogén és az oxigén elektrokémiai reakciója energiát termel a hidrogén üzemanyagcellában; a reakció egyetlen mellékterméke a víz. A reakciófolyamat emellett csendes és stabil – állítják.
A szakértők egy tanulmányra hivatkoznak, amely szerint egy hidrogénüzemű autókból álló, 160 km/órás sebességgel haladó vonat egyetlen nap alatt 500 kilométrt képes megtenni oda-vissza. Ez évente több mint 10 000 kg szén-dioxid-kibocsátást csökkenthet.
Továbbá, mivel a vonatot már nem korlátozza az, hogy a felsővezeték hogyan van kialakítva így a városi a városi közlekedésben is több mindenre használhatók. Mindezt a villamosítási átállási projektekkel járó jelentős infrastrukturális beruházások és karbantartási költségek nélkül.
Kína határozott célja, hogy ösztönözze a hidrogénenergia ágazat növekedését. A Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság és a Nemzeti Energiaügyi Hivatal (NEA) által idén márciusban közzétett terv szerint az ország 2025-re mintegy 50000 hidrogén üzemanyagcellás járművet fog forgalomba állítani, és évente 100-200 ezer tonna hidrogént fog előállítani megújuló energiából.
A NEA adatai szerint 2022 júniusának végére Kínában mintegy 270 hidrogéntöltő állomás volt, ami viszonylag kis hálózat az ország elektromos járművek töltőállomásainak hatalmas hálózatához képest.
Szintén 2022 júniusában kínai források szerint a kínai FAW Jiefang teherautógyártó háromszáz hidrogén üzemanyagcellás járművet küldött az északkelet-kínai Jilin tartományból pekingi, sanghaji, shanxi és más városok ügyfeleinek. A vállalat hivatalos honlapja szerint ezeket a járműveket logisztikai és városfejlesztési célokra használták.