John Fogerty fél évszázados harc után visszanyerte az irányítást a Creedence Clearwater Revival dalai felett

A zeneipar egyik legborúsabb és leghosszabb történetének happy endje, hogy John Fogerty fél évszázados küzdelem után világszerte megszerezte a Creedence Clearwater Revival kiadói jogait.

John Fogerty

Egy olyan időszakban, amikor Fogerty olyan kortársai, mint Bruce Springsteen, Bob Dylan és Neil Young több százmillió dollárért adják el szerzői jogaikat, a Rock & Roll Hall of Famer ikonja éppen az ellenkezőjét tette: Nemrégiben meg nem nevezett összegért megvásárolta a Concordtól a CCR történelmi dalainak globális kiadói jogainak többségi részesedését. A kincsesbánya olyan rock-klasszikusokat tartalmaz, mint a „Proud Mary”, a „Down on the Corner”, a „Fortunate Son”, a „Bad Moon Rising”, az „Up Around the Bend” és a „Green River”.

A 77 éves Fogerty dél-kaliforniai otthonának tágas teraszán ülve, mellette arany retrieverével, Creedyvel (Creedence rövidítése), bevallja, hogy a szerzői jogok feletti ellenőrzés megszerzése olyan nap, amire nem gondolt volna, hogy egyszer eljön.

John Fogerty Creddy-vel

„Nagyon keményen próbáltam” – mondja -, hogy visszaszerezzem őket az 1968-as kiadói és kiadói szerződése óta eltelt évtizedekben, de a 2014-ben elhunyt Zaentz keze alatt kudar a kudarc után következett. „Én vagyok az apja ezeknek a daloknak. Én alkottam őket” – mondja. Több mint 30 éve menedzsere és felesége, Julie Fogerty támogatásával és szeretetével elmondása szerint túllépett a haragján, amely évtizedekig gyötörte őt Zaentz bánásmódja miatt, de a vágy, hogy a dalai a sajátja lehessen, sosem múlt el. Fogerty, aki megtartotta a CCR szerzői jogainak írói részét, a szólóanyagainak mestereit és kiadási jogait is birtokolja, beleértve olyan slágereket, mint a „Centerfield”, a „Rockin’ All Over the World” és az „Almost Saturday Night”. A visszaszerzett CCR szerzői jogok száma meghaladja a 65-öt, amelyeket Fogerty többnyire az együttes rövid, de rendkívül termékeny pályafutása alatt írt. Amerika egyik meghatározó rockzenekaraként a CCR óriási karriert futott be, többek között 1969 és 1970 között öt top 10-es albumot ért el a Billboard 200-as listáján, mielőtt 1972-ben feloszlott. Népszerűségük az új generációk körében is folytatódik: A CCR krónikája: The 20 Greatest Hits, amely 1976-ban jelent meg, 622 egymást követő hetet töltött a Billboard 200-as listán, ami az ötödik legmagasabb érték a listán szereplő albumok közül. Több mint 50 évvel az első megjelenése után a CCR slágere, a „Have You Ever Seen the Rain” 2021-ben a Billboard digitális rockdalok eladási listájának első helyére került.

A legutóbbi erőfeszítés, hogy tulajdonjogot szerezzenek a kiadványai felett, 18 hónappal ezelőtt kezdődött, amikor Fogertyék rájöttek, hogy az amerikai szerzői jogi törvények szerint a szerzeményeinek jogai néhány év múlva, amikor a dalok 56 évesek lesznek, visszaszállnak rá, de ez nem terjedt volna ki az USA-n kívüli jogokra. „Julie elkezdett nagyobb léptékben gondolkodni, és azt mondta a Concordnak: „John szeretné megvenni a dalait. Miközben John élete legszebb időszakát éli az úton, a gyerekeivel együtt játszik és ünnepli ezt a zenét arra gondoltam, miért nem használjuk ki azt a néhány évet, ami még hátra van mi megvesszük őket” – mondja Julie Fogerty. „Bármennyi is az érték, plusz egy kis bónusz. Majd kitaláljuk, hogyan szerezzük meg a pénzt, és egyszerűen megvesszük. A Concord kezdetben elutasította, és Fogerty ismét lemondott róla.

Julie Fogerty ezután Irving Azoffot hívta segítségül, aki több mint 20 évvel ezelőtt rövid ideig menedzselte Fogertyt, hogy segítsen közvetíteni. Azt mondja, Azoff felhívta a Concord elnök vezérigazgatóját, Scott Pascuccit, és azt mondta: „Scott, annyi pénzt kerestél Fogertyvel. Azt akarod, hogy úgy ismerjenek a zeneiparban, mint Saul Zaentz-et?”. Azoff arra bátorította Fogertyéket, hogy törekedjenek a világméretű jogokra, azt tanácsolva, hogy ehhez le kell mondaniuk a tulajdonjoguk egy részéről.

„John Fogerty a zene egyik legnagyobb kincse. Most végre, évtizedes szenvedés után, izgatottan várom, hogy John visszaszerezze saját zenéje tulajdonjogát” – mondta Azoff a Billboardnak egy e-mailben. „És dicséret a Concordnak, amiért megértették, hogy a művészek érdekében helyesen cselekedni az ő üzletüknek is jót tesz”.